Categorii de cereri

Având în vedere prevederile art. 15^1 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 06.12.2021, în situațiile în care actele întocmite sau legalizate de o autoritate străină sau de un agent public străin și care dovedesc îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea / redobândirea cetățeniei române nu sunt apostilate de autoritățile din statul respectiv sau, după caz, supralegalizate de misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din acel stat ori de către Ministerul Afacerilor Externe al României, cererile privind cetățenia română nu vor fi înregistrate de angajații Autorității Naționale pentru Cetățenie. Solicitanții care nu prezintă actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor pentru acordarea / redobândirea cetățeniei române în forma cerută de Legea nr. 21/1991 vor fi îndrumați pentru reglementarea deficiențelor și depunerea ulterioară a cererilor.

În atenţia petenţilor!

Accesul petenților, pentru depunerea cererilor formulate în temeiul art. 8, 81, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, la sediul central al Autorității Naționale pentru Cetățenie din București și la sediile Birourilor Teritoriale din Galați, Iași, și Suceava, se face exclusiv în baza programărilor online pe site-ul ANC https://cetatenie.just.ro, rubrica Programare online.

Petiţiile formulate în scris, transmise prin poştă sau depuse personal în cadrul programului cu publicul, pentru a fi luate în considerare trebuie să cuprindă în mod obligatoriu minimum următoarele elemente:

  • datele de identificare: numele şi prenumele, numele părinţilor, data şi locul naşterii, adresa de domiciliu, adresa de reşedinţă, dacă este cazul, şi adresa de corespondenţă unde se doreşte primirea răspunsului, dacă este diferită de adresa de domiciliu sau de reşedinţă;
  • solicitarea dumneavoastră:
  • stadiul soluţionării dosarului: se va menţiona dacă dosarul a fost depus personal sau prin mandatar (anexaţi o copie a procurii notariale), data şi locul depunerii (anexaţi, în copie, bonul cu numărul de înregistrare eliberat de ANC ori birourile teritoriale, sau chitanţa pentru plata taxelor consulare, eliberată de ambasada ori consulatul României);
  • alte solicitări: cu indicarea expresă a naturii problemei şi a solicitării;
  • data şi semnătura: se va menţiona data redactării, precum şi semnătura olografă (petiţiile nesemnate nu se vor lua în considerare).

Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată, cu modificări, prin Legea nr. 233/2002.

Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie din subordinea Ministerului Justiţiei înregistrează următoarele categorii de cereri:

  1. Cereri de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română în mod direct sau, unde este cazul, prin intermediul misiunilor diplomatice ale României.
  2. Cereri privind comunicarea stadiului de soluţionare a dosarelor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română.
  3. Cereri privind solicitarea sistării procedurii în cazul unor dosare de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română.
  4. Cereri privind furnizarea de informaţii cu privire la procedura, actele si taxele necesare întocmirii dosarelor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română.
  5. Cereri din partea unor instituţii şi autorităţi naţionale şi internaţionale, precum si din partea unor persoane fizice privind furnizarea de date statistice în domeniul cetăţeniei.

____________________________________________________________________________________

Notă de informare privind protecţia datelor personale

Datele cu caracter personal sunt prelucrate conform Regulamentului (EU) nr. 2016/679. Autoritatea Naţională pentru Cetățenie are obligaţia de a administra în condiţii de siguranţă şi numai pentru scopurile specificate, datele personale pe care ni le furnizaţi despre dumneavoastră, un membru al familiei dumneavoastră ori o altă persoană. Furnizarea datelor este absolut necesară soluţionării cererii de acordare / redobândire / retragere a cetățeniei române. Informaţiile înregistrate sunt destinate utilizării de către operator şi sunt comunicate numai în vederea obținerii relațiilor solicitate în temeiul art. 15 și art. 16 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republlicată.

Sari la conținut